جاری

حقیقت جاری است حتی بهتر از اب...

جاری

حقیقت جاری است حتی بهتر از اب...

آرمان ها ،تراوشات فکرى ، انتقادات و تحلیل های دانشجویی ولو غلط ، از مسائل جاری انقلاب اسلامی

پیوندها

۴ مطلب در دی ۱۳۹۱ ثبت شده است

ضعف درتقوای جمعی، هشدار امام خامنه ای

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۳۹ ب.ظ

                                                                  

در آخرین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای به مناسبت بزرگ داشت قیام 19 دی که با حضورمردم با بصیرت شهر مقدس قم صورت گرفت ، ایشان در توصیه هایی به ملت شریف اسلامی ، مسئولین نظام و رسانه‌ها بار دیگر  از کلید واژه  "تقوای جمعی" استفاده کردند و طی هشداری نسبت به بیداری و آماده باش دشمن ، با توصیه به هوشیاری و زیر نظر گرفتن حرکت ها و هدف های دشمن ، هرگونه غفلت را نظیر سرگرم شدن به مسائل فرعی کشور ، عامل اصلی ضربه خوردن از سوی دشمن دانستند .

این غفلت در نظر ایشان همان عدم داشتن تقوای جمعی است که هم عموم جامعه و هم مسئولین نظام و هم اصحاب رسانه و مطبوعات باید به آن مجهز باشند. معظم له در دیداری که نمایندگان مجلس در سال90 با ایشان داشتند ، یکی از ضعف هایی  که انقلاب اسلامی ، در طول این سی سال با آن مواجه بوده است و از آن ناحیه ضربه می خورد را ، عدم توجه جمع ها به داشتن تقوای جمعی در حرکت های جمعی خودشان می دانند .ایشان در توضیح این امر می فرمایند:

" یک تقواى فردى داریم، که هر کسى خود را تحت مراقبت دائم داشته باشد. تقواى کامل این است که انسان به طور دائم خود را تحت مراقبت داشته باشد؛ مثل کسى که در یک محوطه‌ى پوشیده‌ى از خارهاى دامنگیر دارد حرکت میکند - این مثال، هم در روایات هست، هم در کلمات بزرگان هست - باید دائم حواسش باشد؛ یعنى زیر پایش را نگاه کند. اگر غفلت کنید، خار دامن شما را میگیرد، لباس شما را پاره میکند، پاى شما را مجروح خواهد کرد. تقوا را تشبیه کرده‌اند به حرکت در خارستان. خب، این تقواى فردى است و لازم است؛ راه دستیابى به فوز و فلاح هم فقط همین است. اگر کسى بخواهد به فلاح برسد، به فوز برسد، به نجات ابدى برسد، بایستى تقوا داشته باشد. هر مقدار این حالت بیشتر بود، فوز و فلاح بیشتر است.

 
یک تقواى جمعى هم داریم. تقواى جمعى این است که جمعها مراقب خودشان باشند. جمع به حیث جمع، مراقب خودشان باشند. بى‌مراقبتى جمعها نسبت به مجموعه‌ى خودشان، موجب میشود که حتّى آدمهائى هم که در بین آن جمعها تقواى فردى دارند، با حرکت عمومىِ آن جمعها بغلتند و به جائى بروند که نمیخواهند. در طول این سى سال، ما از این ناحیه ضربه خورده‌ایم. یکى از جاهائى که ضعف نشان داده‌ایم، همین بوده.

 
در دهه‌هاى قبل، یک جریانى در کشور وجود داشت به نام جریان چپ. آنها شعارهاى خوبى هم میدادند، اما خودشان را مراقبت نکردند و تقواى جمعى به خرج ندادند. در میانشان آدمهائى بودند که تقواى فردى هم داشتند، اما نداشتن تقواى جمعى، کار آنها را به جائى رساند که فتنه‌گرِ ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند! آنها نیامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعار دهنده‌ى ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند؛ این خیلى خطر بزرگى است. آنها غلتیدند. بنابراین تقواى جمعى لازم است."
[1]

لذا با این بیانات پی به این خطر بسیار بزرگی که به خصوص متوجه خواص جامعه  است برده میشود ، با نگاهی به تاریخ صدر اسلام نیز به وضوح دیده می شود که جریاناتی نظیر خوارج وبرخی از اصحاب پیامبر اسلام (ص) و نیز قضایای روز عاشورا  با وجود اینکه این افراد ظاهرا دارای تقوای فردی بودند اما با غفلت و عدم تقوا در حرکت های جمعی خود بارها در برابر ولی خدا ایستاده و ضربات سختی را بر پیکره اسلام وارد کردند از سوی دیگر در تاریخ معاصر خود نیز نمونه های زیادی از جریانات را می یابیم که گرچه در ظاهر پایبند شئونات اسلامی بودند اما در مقابل نظام و انقلاب ایستاده و از گردونه انقلاب حذف شدند که در  آخرین نمونه  ان میتوان خواصی را که در قضایای فتنه 88 و بعد ان مردود شده و یا نتوانستند عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند یافت.و یا در عموم نیز قشری دیده شد که  با وجود ظاهر اسلامی نظیر حجاب کامل و بعضی از روحانیون فتنه گر ... نتوانستند فتنه را تشخیص داده و در پازل دشمن بازی کردند ، این در حالی بود که در9 دی ما شاهد حضور مردمی بودیم که بعضی از ان ها گرچه ظاهر اسلامی ویا حجاب کامل نداشتند اما  در حمایت از ولایت و انقلاب به صحنه امدند.

لذا تقوای جمعی که مورد مطالبه مقام معظم رهبری است را باید  یکی از مهمترین مولفه های انقلابی گری در حرکت های جمعی هر تشکلی باشد و مهمترین شاخص و ملاک تقوای جمعی نیز باید خود امام خامنه ای به عنوان ولی فقیه و  مکتب و منش سیاسی بنیانگذار آن امام خمینی(ره)دانست که به میزانی که ما در حرکت های جمعی خود به ولی فقیه متولی شویم ،میتوانیم به بهترین وجه ان را رعایت کرده و انقلاب اسلامی ، این بار سنگین و این امانت استثنایى الهى را که در طول این چندین قرن بعد از صدر اسلام، خداى متعال آن را بر دوش احدى به جز این ملت نگذاشت ، به سرمنزل رساند که به تعبیر امام خامنه ای حرکت و موفقیت این نظام فقط به برکت تقوا امکان پذیر خواهد بود..


.پی نوشت:

1. بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى 1390/03/08

منتشر شده :

رجا نیوز

بولتن نیوز

کلمه

...




 

لزوم توجه به دغدغه امام خامنه ای در سبک زندگی

پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۱، ۱۰:۲۷ ب.ظ

زندگی و چگونگی آن، همواره از جمله دغدغه های بشر بوده است ، از این منظر میتوان مبحث سبک زندگی را دارای پیشینه تاریخی طولانی دانست. اما در تلقی جدیدی از آن ، که دارای قدمت کوتاهی می باشد و  امروزه در غرب با عنوان  life style مطرح می باشد ، اغلب منظوراز آن را میتوان  متواترکننده مفهوم «راه و روش زندگی آمریکایی» یا American life style دانست.

به طور کلی مفهوم سبک زندگی ، مفهومی  ذی وجوه و دارای ابعاد مختلفی است که می توان ان را در سه سطح مطالعه کرد:

سطح اول، سطح مطالعه فردی است که به روش ها و آداب زندگی انسانی می پردازد ،در این سطح از سبک زندگی اسلامی ، می توان روایات زیادی را یافت که در منابع  فقهی – روایی ما وارد شده است. درعمده این روایات ، ائمه معصومین علیهم السلام بر اساس نوع نیازمندی ها ، مسائل و سؤالاتی که مردم  با آن مواجه بودند به تبیین آن ها پرداخته و به همه آن ها جواب می‌دادند  ؛ در این زمینه حتی مکتوبات متعددی نیز از علمای اسلامی در باب زندگی و آداب زندگی شخصی  بیان شده است نظیر حلیه‌المتقین مرحوم علامه مجلسی ره ، «احکام العشره» مرحوم شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعه و یا کتاب مفاتیح الحیاة آیت‌الله جوادی آملی نام برد ، که در ان برای هر مسئله ای که مومن نیاز دارد ،حدیثی آورده شده است.

در نگاه اول این سطح نیازمند ، ساماندهی ، طبقه بندی و قاعده مندی جدیدی هست که کاربردی بوده و برطرف کننده نیازهای نسل کنونی بشر باشد.

اما سوالی که در این سطح مطرح می باشد این است که براستی ایا می توان بسیاری از موضوعات و مسائلی که به عنوان نیاز برای انسان در این عصر مطرح می باشد را با این روایات برطرف کرد به تعبیر دیگر نیاز هایی که در این سطح از روایات برای انسان مطرح و ترسیم شده است می توان به عنوان نیاز برای نسل کنونی قلمداد کرد؟

سوال دیگری که می توان مطرح کرد این است که آیا براستی می توان در کنار نوعی از سبک زندگی شبه مدرنی که امروزه افراد جامعه با آن مواجه هستند ، نیاز هایی که سبک زندگی اسلامی برای ما ترسیم کردند ؛ ایجاد و باز تعریف کرد؟ به تعبیر دیگر نوع مواجهه ما با تضادها و تناقضاتی که احیانا سبک زندگی  شبه مدرن جامعه امروزی ما در برابر سبک اسلامی ایجاد خواهد کرد چگونه خواهد بود؟

با تاملی در سوالات بالا و سوالات زیادی از این قسم پی به این مطلب برده می شود که تغییر در این سطح از سبک زندگی بدون تغیر در سطوح بالاتر سبک زندگی ، چالشی و تقریبا محال می باشد و لذا با اولویت بندی ، باید عمده تمرکز و نیرویی که  در ایجاد سبک زندگی اسلامی به کار گرفته شود در دو سطح بعدی آن باشد.

به این ترتیب درسطح دوم ، مقیاس و واحد مطالعه ما باید بحث سبک زندگی اجتماعی بوده و در سومین سطح، بحث، باید پیرامون تکامل اجتماعی که جایگاهی بالاتر از آن سطح قبلی دارد تمرکز بیابد.

لذا از این منظر می توان دغدغه امام خامنه ای در مبحث سبک زندگی را که با مطرح کردن کلیدواژه‌های مهمی نظیر رفتار اجتماعی، شیوه زیستن، فرهنگ زیستن، خردورزی،اخلاق ، حقوق و از سوی دیگر طرح مکتب و ایدئولوژی در چارچوب کلی مفهوم پیشرفت اسلامی تمدن و در کنارنقد و نفی مفهوم متعارف توسعه  ؛ حاکی از لزوم تمرکز و توجه به دو سطح آخر سبک زندگی دانست.

در آینده سعی خواهد شد به شرط حیات در ابعاد و زوایای سطوح بعدی سبک زندگی اسلامی متمرکز شویم.

 منتشر شده در :

خبرگزاری دانشجو

رجا نیوز

حرف تو

 

 

تغییر در سبک زندگی به مثابه تنگه احد

چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۱، ۰۹:۲۶ ب.ظ

در سفر پر خیر و برکت  اخیر حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) به استان خراسان شمالی یکی از راهبردی ترین و کلیدی ترین مطالب مطرح شده  در این سفر ، لزوم باز پرداختن و تغیر در سبک زندگی مردم ایران بود.

ایشان با تاکیید بر اینکه هدف  انقلاب اسلامی ، ایجاد و برپایی تمدن نوین اسلامی است  ؛ سبک زندگی را بخش اصلی ، حقیقی و اساسی این تمدن برشمردند. بر اساس بیانات امام خامنه ای ، برای پی ریزی یک تمدن نوین اسلامی تنها پیشرفت در عرصه سخت افزار تمدنی کافی نبوده بلکه پا به پای آن ، انقلاب اسلامی نیازمند پیشرفت در عرصه های فرهنگی و بعد نرم افزار تمدنی متناسب با اهداف عالیه اسلامی  نیز می باشد . در این مسیر پرهیز از تقلید و اقتباس از تمدن مادی و سبک زندگی غربی از اصول اساسی  تمدن سازی اسلامی باید در نظر گرفته شود.

دانش سبک زندگی را می توان ابزار ی برای کنترل جامعه در نظر گرفت که با توجه به ماهیت نرم و فرهنگی این ابزار در صورت تدوین درست این دانش دیگر نیازی به ابزار های سخت نمی باشد.

شرایط جامعه امروزی ما بگونه ای است که سبک زندگی رایج در ان غربی و یا التقاطی  می باشد که با در نظر گرفتن تولید پذیر بودن و باز تولید پذیر بودن مفهوم سبک زندگی  ، باید کوشید تا با توجه به هویت فردی و اجتماعی جامعه خود که از جمله آن ایمان به غیب است با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی موجود به سبک زندگی مطلوب خود برسیم.

با نگاه عمیق تر طرح مساله لزوم بازنگری در سبک زندگی در شرایطی که کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می برد بار دیگر هوشمندی و ذکاوت رهبری فرزانه انقلاب  را به خوبی نماینگری می نماید. به این بیان که تکیه گاه اصلی غرب در این تحریم ها بر این مساله استوار است که این تحریم ها بر ملت ایران فشار آورده و باعث تجدید نظر در سیاست عدم تسلیم مقابل غرب گردد. علت اصلی این فشار نیز سبک زندگی ای است که مردم در شرایط ماقبل شدت گرفتن تحریم ها به آن عادت کرده اند به بیان دقیق تر سرنوشت درگیری کنونی این دو جبهه به عقبه  فرهنگی حاکم بر آنها بستگی دارد. بنابر این اگر بتوان در عرصه فرهنگ، سبک زندگی مردم را به نحوی مهندسی کرد که با شرایط جدید تحریمی سازگار باشد، هرگز آن فشار فلج کننده ای که استراتژیست های پنهان غربی از این تحریم ها مد نظر داشتند به دست نخواهد آمد. این مهم همان عقبه فرهنگی طلایی ایست که رهبری عزیز انقلاب در اوج درگیری اقتصادی بر آن انگشت اشارت نهادند. اهمیت این مطلب تا به حدی است که بی جهت نیست اگر «تغییر در سبک زندگی»، «تنگه احد» در گیری کنونی با دنیای غرب خوانده شود. زیرا این جاست که پیروز این میدان تعیین خواهد شد.

 مطلب بیشتر:مهدیه تفکر

 

9دی باید تجدید بیعت خواص با ولایت باشد

شنبه, ۹ دی ۱۳۹۱، ۰۳:۳۴ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

للّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً


                                9دی

قلم زدن را در روز پر میمنت 9دی در این فضا آغاز می کنم تا شاید در آینده بصیرت و ولایت مداری این مردم  غیر زمینی را برای خود یاد اوری کرده و حق و حجتی را که این مردم بر گردن ما دارند فراموش نکنم.

9دی تجلی ولایت بود ،روزی که باطل بار دیگر همانند روز عاشورا شکست خورد اما با این تفاوت که این بار در ظاهر قضیه نیز پیروزی با حق بود.این بار مردم و عوام بودند که در این امتحان پیروز گشتند و اما باز هم تاریخ تکرار شد و بسیاری از خواص بار دیگر در این امتحان الهی مردود گشتند و علیه ولایت شوریدند و عده ای از دور ساکت نشسته و نظاره گر و حتی راضی از به گودی کشاندن ولایت بودند. عوام با بصیرت بار دیگر خواص بی بصیرت ما را از خواب غفلت بیدار کردند و فهمیدند که در معادلات خود حساب مردم را بسیار کمتر از واقعیت پنداشته بودند و اینجا کوفه نیست.

فعل این عوام با بصیرت را میتوان نوید بخش نزدیک تر شدن جامعه ما به دوران ظهور یگانه منجی عالم بشریت مهدی فاطمه (عج) دانست و این روز را امتحان الهی برای امادگی دوران ظهور دانست که این ملت با سربلندی از ان پیروز در امدند.

این روز را میتوان تاویل سخن امام خامنه ای در باره انقلابی بودن و با بصیرت و پر شور و شعوری جوانان نسل سوم انقلاب همانند نسل انقلاب کرده ما دانست.

برکات این روز را ان شاءالله در سال های بعد خواهیم دید ، که همانند 22 بهمن که راهپپیمایی مردم برای تجدید بیعت با انقلاب است 9 دی نیز باید راهپیمایی و تجدید بیعت خواص با ولایت و انقلاب باشد.