جاری

حقیقت جاری است حتی بهتر از اب...

جاری

حقیقت جاری است حتی بهتر از اب...

آرمان ها ،تراوشات فکرى ، انتقادات و تحلیل های دانشجویی ولو غلط ، از مسائل جاری انقلاب اسلامی

پیوندها

تغییر در سبک زندگی به مثابه تنگه احد

چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۱، ۰۹:۲۶ ب.ظ

در سفر پر خیر و برکت  اخیر حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) به استان خراسان شمالی یکی از راهبردی ترین و کلیدی ترین مطالب مطرح شده  در این سفر ، لزوم باز پرداختن و تغیر در سبک زندگی مردم ایران بود.

ایشان با تاکیید بر اینکه هدف  انقلاب اسلامی ، ایجاد و برپایی تمدن نوین اسلامی است  ؛ سبک زندگی را بخش اصلی ، حقیقی و اساسی این تمدن برشمردند. بر اساس بیانات امام خامنه ای ، برای پی ریزی یک تمدن نوین اسلامی تنها پیشرفت در عرصه سخت افزار تمدنی کافی نبوده بلکه پا به پای آن ، انقلاب اسلامی نیازمند پیشرفت در عرصه های فرهنگی و بعد نرم افزار تمدنی متناسب با اهداف عالیه اسلامی  نیز می باشد . در این مسیر پرهیز از تقلید و اقتباس از تمدن مادی و سبک زندگی غربی از اصول اساسی  تمدن سازی اسلامی باید در نظر گرفته شود.

دانش سبک زندگی را می توان ابزار ی برای کنترل جامعه در نظر گرفت که با توجه به ماهیت نرم و فرهنگی این ابزار در صورت تدوین درست این دانش دیگر نیازی به ابزار های سخت نمی باشد.

شرایط جامعه امروزی ما بگونه ای است که سبک زندگی رایج در ان غربی و یا التقاطی  می باشد که با در نظر گرفتن تولید پذیر بودن و باز تولید پذیر بودن مفهوم سبک زندگی  ، باید کوشید تا با توجه به هویت فردی و اجتماعی جامعه خود که از جمله آن ایمان به غیب است با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی موجود به سبک زندگی مطلوب خود برسیم.

با نگاه عمیق تر طرح مساله لزوم بازنگری در سبک زندگی در شرایطی که کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می برد بار دیگر هوشمندی و ذکاوت رهبری فرزانه انقلاب  را به خوبی نماینگری می نماید. به این بیان که تکیه گاه اصلی غرب در این تحریم ها بر این مساله استوار است که این تحریم ها بر ملت ایران فشار آورده و باعث تجدید نظر در سیاست عدم تسلیم مقابل غرب گردد. علت اصلی این فشار نیز سبک زندگی ای است که مردم در شرایط ماقبل شدت گرفتن تحریم ها به آن عادت کرده اند به بیان دقیق تر سرنوشت درگیری کنونی این دو جبهه به عقبه  فرهنگی حاکم بر آنها بستگی دارد. بنابر این اگر بتوان در عرصه فرهنگ، سبک زندگی مردم را به نحوی مهندسی کرد که با شرایط جدید تحریمی سازگار باشد، هرگز آن فشار فلج کننده ای که استراتژیست های پنهان غربی از این تحریم ها مد نظر داشتند به دست نخواهد آمد. این مهم همان عقبه فرهنگی طلایی ایست که رهبری عزیز انقلاب در اوج درگیری اقتصادی بر آن انگشت اشارت نهادند. اهمیت این مطلب تا به حدی است که بی جهت نیست اگر «تغییر در سبک زندگی»، «تنگه احد» در گیری کنونی با دنیای غرب خوانده شود. زیرا این جاست که پیروز این میدان تعیین خواهد شد.

 مطلب بیشتر:مهدیه تفکر

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی