جاری

حقیقت جاری است حتی بهتر از اب...

جاری

حقیقت جاری است حتی بهتر از اب...

آرمان ها ،تراوشات فکرى ، انتقادات و تحلیل های دانشجویی ولو غلط ، از مسائل جاری انقلاب اسلامی

پیوندها

لزوم توجه به دغدغه امام خامنه ای در سبک زندگی

پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۱، ۱۰:۲۷ ب.ظ

زندگی و چگونگی آن، همواره از جمله دغدغه های بشر بوده است ، از این منظر میتوان مبحث سبک زندگی را دارای پیشینه تاریخی طولانی دانست. اما در تلقی جدیدی از آن ، که دارای قدمت کوتاهی می باشد و  امروزه در غرب با عنوان  life style مطرح می باشد ، اغلب منظوراز آن را میتوان  متواترکننده مفهوم «راه و روش زندگی آمریکایی» یا American life style دانست.

به طور کلی مفهوم سبک زندگی ، مفهومی  ذی وجوه و دارای ابعاد مختلفی است که می توان ان را در سه سطح مطالعه کرد:

سطح اول، سطح مطالعه فردی است که به روش ها و آداب زندگی انسانی می پردازد ،در این سطح از سبک زندگی اسلامی ، می توان روایات زیادی را یافت که در منابع  فقهی – روایی ما وارد شده است. درعمده این روایات ، ائمه معصومین علیهم السلام بر اساس نوع نیازمندی ها ، مسائل و سؤالاتی که مردم  با آن مواجه بودند به تبیین آن ها پرداخته و به همه آن ها جواب می‌دادند  ؛ در این زمینه حتی مکتوبات متعددی نیز از علمای اسلامی در باب زندگی و آداب زندگی شخصی  بیان شده است نظیر حلیه‌المتقین مرحوم علامه مجلسی ره ، «احکام العشره» مرحوم شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعه و یا کتاب مفاتیح الحیاة آیت‌الله جوادی آملی نام برد ، که در ان برای هر مسئله ای که مومن نیاز دارد ،حدیثی آورده شده است.

در نگاه اول این سطح نیازمند ، ساماندهی ، طبقه بندی و قاعده مندی جدیدی هست که کاربردی بوده و برطرف کننده نیازهای نسل کنونی بشر باشد.

اما سوالی که در این سطح مطرح می باشد این است که براستی ایا می توان بسیاری از موضوعات و مسائلی که به عنوان نیاز برای انسان در این عصر مطرح می باشد را با این روایات برطرف کرد به تعبیر دیگر نیاز هایی که در این سطح از روایات برای انسان مطرح و ترسیم شده است می توان به عنوان نیاز برای نسل کنونی قلمداد کرد؟

سوال دیگری که می توان مطرح کرد این است که آیا براستی می توان در کنار نوعی از سبک زندگی شبه مدرنی که امروزه افراد جامعه با آن مواجه هستند ، نیاز هایی که سبک زندگی اسلامی برای ما ترسیم کردند ؛ ایجاد و باز تعریف کرد؟ به تعبیر دیگر نوع مواجهه ما با تضادها و تناقضاتی که احیانا سبک زندگی  شبه مدرن جامعه امروزی ما در برابر سبک اسلامی ایجاد خواهد کرد چگونه خواهد بود؟

با تاملی در سوالات بالا و سوالات زیادی از این قسم پی به این مطلب برده می شود که تغییر در این سطح از سبک زندگی بدون تغیر در سطوح بالاتر سبک زندگی ، چالشی و تقریبا محال می باشد و لذا با اولویت بندی ، باید عمده تمرکز و نیرویی که  در ایجاد سبک زندگی اسلامی به کار گرفته شود در دو سطح بعدی آن باشد.

به این ترتیب درسطح دوم ، مقیاس و واحد مطالعه ما باید بحث سبک زندگی اجتماعی بوده و در سومین سطح، بحث، باید پیرامون تکامل اجتماعی که جایگاهی بالاتر از آن سطح قبلی دارد تمرکز بیابد.

لذا از این منظر می توان دغدغه امام خامنه ای در مبحث سبک زندگی را که با مطرح کردن کلیدواژه‌های مهمی نظیر رفتار اجتماعی، شیوه زیستن، فرهنگ زیستن، خردورزی،اخلاق ، حقوق و از سوی دیگر طرح مکتب و ایدئولوژی در چارچوب کلی مفهوم پیشرفت اسلامی تمدن و در کنارنقد و نفی مفهوم متعارف توسعه  ؛ حاکی از لزوم تمرکز و توجه به دو سطح آخر سبک زندگی دانست.

در آینده سعی خواهد شد به شرط حیات در ابعاد و زوایای سطوح بعدی سبک زندگی اسلامی متمرکز شویم.

 منتشر شده در :

خبرگزاری دانشجو

رجا نیوز

حرف تو

 

 

نظرات  (۲)

سلام.. تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتون در سایت  "حرف تو"

 

مطلب شما با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/3458

 

در این سایت انتشار یافت.

 

چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.

 

هدیه سایت "حرف تو" به شما:

 

امام علی(ع):

هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود.

بحـارالانـوار،ج 78،ص 357

  • سید مجید - انقلاب سوم
  •  سلام
    با " و مردی در خیابان فریاد می زد ... " به روز ام.
    منت می نهید بر من اگه سری بزنید و ضمن مطالعه یی مطالب و استفاده از نظر شما، در صورت موافقت با هم تبادل لینک کنیم.
    موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی